Bazat pe acumularea unei infrastructuri extrem de diversificate și solide, precum și pe constituirea unui imens portofoliu de idei inovatoare, la sugestia Domnului Prof. Univ. Dr. Adrian PETRUȘEL, am decis să solicităm transformarea Centrului de Analize Fizico-Chimice (CAFC) din cadrul Institutului de Cercetări Interdisciplinare în Bio-Nano-Științe (ICI-BNS) în Centrul pentru Transfer Tehnologic și Digitalizarea Învățământului din Domeniile Aplicative (CTT-DIDACTIC) și demararea procesului de acreditare a CTT-DIDACTIC sub forma unui centru de cercetare interdisciplinar, subordonat direct Rectoratului Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj Napoca.

     Construcția, dezvoltarea și consolidarea acestei noi structuri de cercetare, ample și complexe, se bazează pe următoarele acțiuni:

  1. Preluarea integrală a infrastructurii CAFC. În acest sens, se au în vedere spațiile gestionate de CAFC în cadrul ICI-BNS (sălile 304, 305, 306, 307, 311, 313 și 314), cu aparatura și materialele găzduite de acestea, precum și reactivii din proprietatea CAFC depozitați în sala 313 și Magaziile de Solvenți și Acizi de la ICI-BNS.

  2. Preluarea integrală și dezvoltarea portofoliul de activități a CAFC:

    • efectuarea de analize standardizate (F-AAS, GF-AAS, pH, conductivitate, O2 dizolvat);

    • derularea de cercetări în domeniul electrochimiei fundamentale și aplicative pentru elaborarea lucrărilor de finalizare a studiilor (nivel licență, masterat și doctorat).

  3. Implementarea și dezvoltarea activităților de transfer tehnologic efectiv și de modernizare și digitalizare a laboratoarelor didactice dedicate științelor aplicative (chimie, fizică, biologie etc.) la nivel universitar și preuniversitar.

  4. Dezvoltarea colectivului CTT-DIDACTIC prin atragerea de cadre didactice și cercetători din facultățile și UC din UBB interesate de acest proiect și concept.

     Alături de componentele de cercetare și transfer tehnologic real, Proiectul CTT-DIDACTIC are ca obiectiv major și esențial, elaborarea de standuri experimentale complete care să permită modernizarea și digitalizarea laboratoarelor didactice dedicate științelor aplicative de la nivel universitar și preuniversitar, astfel încât acestea să se alinieze atât nivelului științific și tehnologic actual, dezideratelor de sustenabilitate cât, mai ales, celor mai moderne concepte didactice și psihopedagogice pentru dezvoltarea gândirii creative și critice (prin inquiry-based learning, problem-based learning, STEM).

     Atingerea obiectivului major al CTT-DIDACTIC implică un imens efort de documentare, selecție, imaginație, proiectare, experimentare și optimizare astfel încât, la final să reușim, cu EFORTURI FINANCIARE MINIME, dotarea laboratoarelor universitare/școlare cu seturi de echipamente identice (minim 4-5 exemplare) care să permită derularea frontală a experimentelor, simultan cu toți studenții / elevii, în strânsă corelație cu activitatea de curs. Astfel se elimină (i) sistemul de efectuare a experimentelor prin rotație și (ii) aparatura de laborator învechită, defectă, insuficientă sau, chiar, periculoasă.

     În plus, în mod expres și obligatoriu, proiectarea standurilor experimentale complete va avea în vedere ca soluțiile hardware și software elaborate să permită, în egală măsură, derularea lucrărilor practice:

  • Cu prezența fizică a studenților / elevilor, pentru manipularea directă a echipamentelor de către aceștia, concomitent cu achiziția, prelucrarea și prezentarea computerizată a datelor;

  • În mod hibrid, experimentele derulându-se fizic, concret și real, în laborator (sub supravegherea unui cadru specializat), însă controlate de studenți / elevi, de la distanță, în mod ”remote”, simultan, de asemenea, cu achiziția și prelucrarea datelor de către aceștia.

     Și nu în ultimul rând, tot în faza de proiectare și tot obligatoriu, se va avea în vedere, crearea unei ”povești” în spatele fiecărui experiment, astfel încât studentului / elevului să i se dezvăluie aplicabilitatea practică, în viața reală, a principiului teoretic și/sau a fenomenului studiat. Astfel, cum extrem de plastic sugera colega Csilla-Zsuzsa SÓGOR, putem ”îmbrăca” un banal, tern și neinteresant experiment privind ”Descompunerea termică a bicarbonatului de sodiu” într-o ”poveste” mult mai atractivă, percutantă și mult mai ușor de reținut, de genul ”Cum ne ajută praful de copt să facem prăjiturile mai pufoase”.